Marc teòric
EL ORIGEN DEL HIJAB
El hijab es considera exclusiu de l'Islam i és rar a
Occident. No obstant això, encara que l'Islam conté alguns ensenyaments
específics sobre el hijab, l'ús del hijab no és exclusiu de l'Islam.
Els primers casos registrats de vels, o que cobreixen els
cabells de les dones, es troben en textos legals assiris del segle XIII. El seu
ús estava restringit a dones nobles. A les prostitutes, esclaves i dones pobres
se'ls va prohibir cobrir-se els cabells. S'ha trobat evidència en els antics
imperis de Grècia i Roma que les dones feien servir mocadors al cap en diversos
graus. A Roma en particular, cobrir-se el cap sembla estar associat amb la pregària
i la devoció. I a Grècia, l'evidència establerta per l'escultura i la poesia de
l'època va portar molts a creure que les dones respectables portaven el cap
tapat fora de casa.
De la mateixa manera la Bíblia ensenya l'ús del vel molt
abans l'Islam. En l'Antic Testament es llegeix:
Rebeca también alzó sus ojos, y vio a Isaac, y descendió del
camello. Porque había preguntado al criado: ¿Quién es este varón que viene por
el campo hacia nosotros? Y el criado había respondido: Este es mi señor. Ella
entonces tomó el velo, y se cubrió.”(Génesis: 24:64-65)
A l'Islam, el hijab significa "modèstia" i és un
mitjà de protecció i un codi de vestimenta islàmic. Hi ha moltes referències al
Coran que tasten la igualtat d'homes i dones. Per exemple, al Coran s'explica
explícitament que homes i dones pertanyen a la mateixa espècie, amb les
mateixes habilitats i inclinacions. Els requisits del hijab no estan dissenyats
per empresonar les dones o fer-les vulnerables a la dominació masculina. Més
aviat està dissenyat per millorar els poders que Déu t'ha donat.
(M. 2016, 29 enero. Detrás del hiyab: lo que opinan las mujeres musulmanas sobre el velo. Marcando el Polo.)
Com podem veure a la imatge les dones musulmanes usen diferents tipus de vels. En canvi, en contrast amb el prejudici "velat per deure" acceptat per aquestes dones, les dones van aparèixer en la seva defensa, al·legant que va ser la seva pròpia decisió fer-lo servir per protegir la seva dignitat i personalitat davant els homes i mostrar-li al món en què creu. perquè li dóna llibertat i la resta.
Moltes dones argumenten que la família no les ha obligat a fer-lo servir, ho han decidit perquè el coran ho ordena.
Com s'esmenta a la revista científica Tabula Rasa, l'ús del hijab a la comunitat islàmica sempre crea conflicte, ja que es creu que l'ús del hijab és una representació de l'opressió patriarcal, però una darrere l'altra, una altra part de la població ho confirma. És un símbol de l'adaptació de la dona musulmana a la religió.
Per una altra banda, dins de la Constitució
Espanyola, trobem alguns articles en què es posicionen davant l’ús de l’hijab.
En aquest cas, algunes de molt destacables serien:
- “Si l’ús del mocador és una manifestació externa de la llibertat
ideològica de la dona que el vesteix, l’exercici d’aquest dret es troba
condicionat per les exigències derivades del model de laïcitat positiva
consagrada a l’article 16.3 de la Constitució com a mecanisme de
gestió de la pluralitat ideològica i cultual a Espanya.”
- “L'ús voluntari del vel islàmic és una manifestació del seu dret a la pròpia aparença, el ple gaudi ha de ser promogut pels poders públics en el compliment del mandat contingut en l’article 9.2 de la Constitució Espanyola.
Al llarg de la història, hem vist com es
presenciar el racisme. Podria dir-se que el racisme va començar quan les
colònies espanyoles van descobrir Amèrica al segle XIX. Tot i això, volem
centrar-nos en quin racisme accepten les dones musulmanes que viuen a Espanya.
Segons estadístiques com Datosmacro.com, les dones musulmanes han emigrat a
Espanya des del 1990, però no podem descartar que també ho hagin fet en anys
anteriors. Des del 2005, més dones musulmanes han vingut a instal·lar-se a
Espanya. Si comparem, hi va haver al voltant de 431.157 dones musulmanes que
van emigrar el 1990 i gairebé 2 milions de dones que van emigrar el 2005.
Arran de la seva arribada, de certa manera va començar a sorgir la islamofòbia cap a aquestes dones, ja que posseïen característiques diferents que les dones que residien aquí, ja sigui per qualitats físiques diferents, idioma diferent, cultura i vestimenta diferent…